{W} De jonge dichter en schrijver Mark Boog (zijn roman had een zeer gunstige recensie in de Groene Amsterdammer, al weet ik niet zeker of die aanzet tot lezen) heeft een zeer fraaie website - in ieder geval waar het gaat om de aangeboden teksten. Daar ga ik meer van lezen:

Inspiratie

Men gaat naar de bakker en men zegt: "Een halfje wit, graag."

Men had kunnen zeggen: "Mag ik van u een half gesneden wit?",
of: "Een half witbrood, en snel!", of: "Heeft u voor mij
een halfje van uw niet onterecht beroemde wittebrood, bakker?"

Dat had men allemaal kunnen zeggen, maar men zegt, onvoorbereid,
als uit het niets: "Een halfje wit, graag," – en zie: het werkt!

Ineens was het daar! Het moest precies zó zijn, dat wist men meteen!
Het bestond al, hing in de lucht, het gebruikte ons slechts om
ter wereld te komen, wij zijn weinig meer dan een nederig medium!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Paul Celan. Verzamelde gedichten. Amsterdam: Meulenhoff, 2003.

Walt Whitman. Leaves of Grass. Grasbladen. Amsterdam: Em. Querido, 2005 (1855).

Raoul de Jong. Jaguarman. Mijn vader, zijn vader en andere Surinaamse helden. Amsterdam: De Bezige Bij, 2020.