Erik Jan Harmens. Underperformer. Amsterdam: Nijgh & Van Ditmar, 2005.

Achterin deze dichtbundel staat een 'Verantwoording' die tot mijn verbazing begint met de woorden 'Enkele gedichten verschenen eerder in de tijdschriften...'. Dat had ik nou nooit gedacht, dat je uit deze bundel enkele gedichten zou kunnen halen. Underperformer maakt namelijk veel meer de indruk van één lang gedicht te zijn, over, eh, tja... over een underperformer? Nee, veel meer over de taal, de taal van vandaag de dag:

ik vond mijn eigen taal uit en haalde alle woorden door
verving de drum van mijn laserprinter
en drukte een eindeloze hoeveelheid appelkruimeltaartrecepten af

Het gaat natuurlijk boven alles om dat woord appelkruimeltaartrecepten: drie hoeraatjes daarvoor, zoals ook voor de volgende strofe uit datzelfde gedicht:

mijn buismaag die alleen nog koude pap verdraagt
en mijn hoofd dat hunkert naar kip
alle mensen die ik fusilleerde met de hunkering
van een man met een buismaag naar kip

En nog veel meer hoeraatjes voor alle andere strofen en regels in deze bundel. Harmens' eerste, In menigten heb ik ook gelezen en vond ik indertijd best aardig. Maar Underperformer wordt mijn lievelingsbundel van 2005, dat weet ik nu alvast.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Paul Celan. Verzamelde gedichten. Amsterdam: Meulenhoff, 2003.

Walt Whitman. Leaves of Grass. Grasbladen. Amsterdam: Em. Querido, 2005 (1855).

Raoul de Jong. Jaguarman. Mijn vader, zijn vader en andere Surinaamse helden. Amsterdam: De Bezige Bij, 2020.