Eric-Emmanuel Schmitt. Ma vie avec Mozart. Roman. Paris: Albin Michel, 2005

Ik dacht dat ik weleens een boek van Eric-Emmanuel Schmitt gelezen had, en dat ik dat wel een aardig boek vond. Ik wilde na het boek van Maarten 't Hart weleens een boek over Mozart lezen met wat meer structuur – en dit boek heeft als ondertitel 'roman'. Het lijkt erop dat het een autobiografische roman is: het beschrijft fragmenten uit het leven van een schrijver, die tijdens allerlei perioden van zijn leven als het ware verder geholpen wordt door de muziek van Mozart. Bovendien heeft het boek een aardige 'soundtrack': een cd met enkele stukken van Mozart en aanwijzingen in het boek wanneer je naar die stukken moet luisteren.

Maar mijn hemel, wat een kitscherig en wat een stupide en wat een oppervlakkig boek is dit. Als je het niet meer zitten in je leven, omdat je vijftien bent, kikkert Mozart je weer op. En later leer je dat hij ook ernstige kanten heeft. En in zijn muziek klinkt de stem van God, jawel. Want we hebben allemaal veel ellende, meneer Schmitt heeft bijvoorbeeld in de jaren tachtig, toen hij jong was, al veel vrienden verloren aan Aids. Maar Mozart stond hem altijd bij.

Het boek bestaat uit brieven die de schrijver zogenaamd in de loop van de jaren aan Mozart schreef. De componist antwoordde dan met muziekjes. Ook dat is een buitengewoon onnozel idee. Aan het eind van het boek (als we dus moeten geloven dat de componist er al een leven met Mozart op heeft zitten) is hij ineens wanhopig op zoek naar een duet dat hij als kind hoorde. Hij heeft geen idee waar in het oeuvre dat te vinden is – maar de naam Tamino kwam er in voor. Wie er dan nog gelooft dat zo iemand niet zou weten dat Tamino een karakter is in De Toverfluit, zo iemand legt dit boek waarschijnlijk niet teleurgesteld terzijde. Maar geef mij dan maar Maarten 't Hart.

Reacties

Anoniem zei…
Ik ben het helemaal met U eens.
Het is een vervelend boek. Jammer, want hij had er veel meer van kunnen maken. Desnoods met fantasie. Er zijn een heleboel boeken van Mozart te koop die veel meer het aanzien waar zijn. Koop het boek van Piet van Wijmeren, Mozart op reis, niet goedkoop maar het neemt je mee op de grote reis die de Fam. Mozart ondernam toen Wolfgang nog een kind was. Zeer zeker de moeite waard. U kunt ook Wolfgang Hildesheimer proberen. Een vooraanstaande biografie of Mozart op reis naar Praag door Eduard Moricke. Zo zijn er legio boeken. Mocht U meer willen weten, kijk op mijn website hmws.nl
Inderdaad, u kunt zich maar beter beperken tot Maarten 't Hart.

Populaire posts van deze blog

Paul Celan. Verzamelde gedichten. Amsterdam: Meulenhoff, 2003.

Walt Whitman. Leaves of Grass. Grasbladen. Amsterdam: Em. Querido, 2005 (1855).

Raoul de Jong. Jaguarman. Mijn vader, zijn vader en andere Surinaamse helden. Amsterdam: De Bezige Bij, 2020.