William Shakespeare. The Tragedy of Hamlet. Prince of Denmark. 1600

 


Geïnspireerd door de film Hamlet van Sean Mathias, met de 85-jarige Ian McKellen in de hoofdrol, heb ik het stuk van Shakespeare weer eens herlezen. De film van Mathias gaat over het theater: niet alleen wordt de jonge prins van Denemarken gespeeld door een oude acteur, en bijvoorbeeld zijn tegenstrever Laertes door een vrouw – maar het stuk speelt zich helemaal af binnen een oud theatergebouw, en wel op zo'n beetje alle plaatsen die er zijn. Er zijn scenes in de lounge en in de kleedkamer, in de loge en zowaar ook op het toneel. 

De acteurs laten zien dat je de taal het werk kunt laten doen, dat het dan allemaal niet uitmaakt. Dat het wonderelijke verhaal van Hamlet hoe dan ook gaat leven in de jambische pentameters van Shakespeare.

Als je met die bril het stuk vervolgens leest, ontdek je hoe de tekst ook helemaal omgeven is door de magie van het theater. Dat die magie misschien weleens de grootste fascinatie kon zijn geweest van de toneelschrijver. Niemand is wat hij lijkt te zijn: de 'vader' van Hamlet is helemaal zijn vader niet, maar de broer die met zijn moeder is getrouwd. Of, in een andere scene, een geest. 

Iedereen speelt voortdurend toneel. De mens kan niet anders. Pas als we doodgaan, zeggen we 'And the rest is silence'.

Het zit in tal van kleine scenes – een groot deel daarvan is in de filmbewerking terecht gekomen – zoals die waarin de koning, Hamlets 'vader', spreekt met Laertes over diens vader, de door Hamlet om het leven gebrachte Polonius:

Laertes, was your father dear to you?
Or are you like the painting of a sorrow,
A face without a heart?

Nee, natuurlijk is Laertes 'a painting of a sorrow'. Ze is immers maar een actrice en de vermoorde vader slechts een acteur, die op het moment van spreken gezellig achter de coulissen zit. En tegelijkertijd is Laertes natuurlijk niet without a heart. Er is geen verschil tussen doen-alsof en doen.  

Leve het feest van het doen-alsof dat het werk van Shakespeare is, en de acteurs die hem iedere dag weer ergens op de wereld tot leven brengen.  

Reacties

Populaire posts van deze blog

Het eerste kwart: Lize Spit, Het smelt

Jan Oegema, Keizersdrama. Lucebert opnieuw, 2024

Freek Van de Velde. Wat taal verraadt. Een kleine geschiedenis van brein tot beschaving. Lannoo Campus, 2024.