Esohe Weyden. Richtingloos navigeren. Pelckmans, 2025.


 Hoe kun je merken dat Esohe Weyden uit de spoken word-traditie komt? Want je kunt het merken, althans, die illusie heb ik.

 Misschien komt het natuurlijk simpelweg doordat ik het weet: en is het een illusie. Maar ik geloof oprecht dat ze een toon heeft. Ik heb haar nooit horen optreden en toch meen ik haar stem te horen, langzaam voordragend, met aandacht voor de klinkers en de medeklinkers. 

De teksten zijn bovendien betrekkelijk expliciet voor de lezer die vooral gewend is van papier te lezen. Er wordt heel veel duidelijk gemaakt. En als er iets niet wordt gezegd, wordt het naar mijn idee ook gewoon niet gezegd, er is niet een soort puzzeltje dat moet worden opgelost:

Het oord van de veilige vertrouwdheid

Waar koffiekoeken op zondag
knapperiger zijn dan doordeweekse
geserveerd in een keramieken schaal
waarop kleurrijke planten pronken.

Plakjes gember weken
in heet water,
drijven in de nachtelijke atmosfeer
van een straffe earl grey.

Waar borden en bestek worden bijgevuld 
denkbeeldig worden bestempeld,
de bijzondere voor bezoekers,
de alledaagse voor ons.

Waar stoelen onder de tafel worden geschoven,
gesprekken boven het blad balanceren
tot ze zich laten ophitsen
en stranden in een woeste wurggreep.

De waarheid van de dag wordt uitgesproken
tussen het slikken en kauwen,
doorgespoeld met wijn en water.
We vullen en ledigen tegelijk de magen.

Er zijn de k-klankeffecten in de eerste strofe, er is het prettige beeld van de stukjes gember in de thee, er is de observatie over de bijzondere ruimte voor de zondaagse gasten die zowel in de eerste als in de derde strofe wordt gedaan, en de hints van onstporing van het genoeglijke samenzijn in de laatste twee strofen. Er is de poëtische metafoor van het vullen en ledigen: dat is precies de laatste regel van het gedicht zodat je er nog even over na kunt denken.

Zo'n ontleding van de techniek klinkt een beetje badinerend, maar ik geloof oprecht dat dit gedicht goed in elkaar zit. En ook dat je het moet hóren. (Als ik het colofon goed begrijp is dit gedicht ook geschreven voor het podium.) En ook dat ik het hoor als ik het gedicht lees. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Het eerste kwart: Lize Spit, Het smelt

Safae el Khannoussi. Oroppa. Pluim, 2024.

Freek Van de Velde. Wat taal verraadt. Een kleine geschiedenis van brein tot beschaving. Lannoo Campus, 2024.