Judith Herzberg. Rivka. De Harmonie, 2025.

 


Vlak voor het einde van Rivka, het nieuwste toneelstuk van Judith Herzberg, verwondt Jacob bij het pakken zijn hand. "Kinderledikantjes demonteren is ook niet je dagelijks werk", zo troost zijn jonge vrouw Erna hem, en ze verbindt die hand met een strook van een laken.

Dan wordt er hard op de deur gebonst. Jacob en Erna lopen naar de deur. De laatste regieaanwijzing is:

Als ze naar de deur lopen
hangt een witte sliert achter Jacob aan
wat ze niet merken

Rivka is geschreven als een gedicht, met regelafbrekingen en met weining interpunctie. Het is een lyrisch gedicht van twee stemmen, Jacob en Erna dus, die gedurende het hele stuk binnen zijn, aan het inpakken zijn.  Het stuk begint ook met de deur, die hard dichtslaat en gaandeweg komen we erachter waarom: een kennis van Jacob en Erna is vertrokken met hun dochter, om die in veiligheid te brengen.

Rivka is een heel krachtig toneelstuk, over een nieuw aspect van het thema dat een groot deel van Herzbergs toneelwerk bepaalt: de oorlog, het schuldgevoel dat zich in dit geval al tijdens de oorlog voordoet bij de slachtoffers (dat is een nieuw aspect, daar had ik nooit eerder over gelezen). Hadden ze hun dochter, Rivka, wel moeten meegeven? Zal Rivka het wel ooit kunnen vergeven?

En wat pakken ze nu in, voor de onbekende bestemming waar ze heen gaan? Heeft het zin om wc-papier mee te nemen of een pan? 

En moeten ze niet ook elkaar loslaten, is dat niet veiliger? Is Erna niet mobieler, wendbaarder, sneller als ze alleen gaat zonder die 'onhandige' man van haar? Moet ze haar trouwring niet afdoen?

Rivka is, met andere woorden, een stuk waarin je allerlei vreselijke dilemma's worden toegelicht. "Een klein, maar groots stuk", staat op de achterflap, bij monde van de Frankfurter Allgemeine Zeitung, want in Duitsland is het stuk al tweemaal uitgevoerd en in Nederland nog nooit (over klein. gesproken). 

Het is inderdaad klein maar groots op de manier waarop het beste van Herzbergs werk dat is: er worden geen grote woorden gebruikt, er gebeurt op het toneel weinig anders dan dat er met dozen heen en weer wordt geschoven, maar ondertussen klinkt op de achtergrond voortdurend de tragedie mee.

In klassieke tragedies werd het echte drama ook vaak niet getoond, het speelde zich af buiten het toneel. Maar er kwam dan wel altijd een boodschapper op om in een uitgebreide monoloog de gruwelen te vertellen. In Rivka komt één keer een ander binnen: een buurvrouw die een kopje soep komt brengen. Maar dat maakt het alleen maar erger.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Het eerste kwart: Lize Spit, Het smelt

Safae el Khannoussi. Oroppa. Pluim, 2024.

Freek Van de Velde. Wat taal verraadt. Een kleine geschiedenis van brein tot beschaving. Lannoo Campus, 2024.