Doorgaan naar hoofdcontent

De Noorse Boekenclub

Iedere lezer loopt het gevaar dat hij aan de klassieken van de wereldliteratuur niet toekomt, omdat er altijd wel een nieuwe P.F. Thomèse of Herman Stevens (ik zeg maar wat) om aandacht vraagt.
Ik heb 'in het midden van mijn leven' een plan opgevat: de 'honderd invloedrijkste boeken aller tijden' te lezen van de lijst die de Noorse Boekenclub een aantal jaren geleden samenstelde, na honderd beroemde schrijvers uit meer dan vijftig landen te hebben geënquêteerd. Er zijn meer van dit soort lijsten, ook op het internet maar dit leek mij een bijzonder sympathieke.
Sommige van de boeken op de lijst heb ik al gelezen voor ik ooit aan mijn internetleesdagboekje begon; die wil ik dan nog een keer lezen. Maar aan de meeste begin ik nu voor het eerst — van sommmige schrijvers heb ik nu ik aan dit project begin zelfs nog nooit gehoord.
Het gaat om honderd boeken, en omdat ik vast af en toe ook nog andere dingen lees, verwacht ik dat ik er wel een jaar of vier, vijf mee bezig ben om deze lijst door te werken.
Daarna liggen er nog allerlei andere ongelezen hoogtepunten op me te wachten.

  1. Chinua Achebe: Things fall apart
  2. Hans Christian Andersen: Fairy Tales
  3. Jane Austen: Pride and Prejudice
  4. Honoré de Balzac: Le père Goriot
  5. Samuel Beckett: Trilogy: Molloy, Malone Dies, The Unnamable
  6. Giovanni Boccaccio: Decamerone
  7. Jorge Luis Borges: Collected Fictions
  8. Emily Brontë: Wuthering Heights
  9. Albert Camus: L'étranger
  10. Paul Celan: Verzamelde gedichten
  11. Louis-Ferdinand Céline: Voyage au bout de la nuit
  12. Miguel de Cervantes: Don Quixote
  13. Geoffrey Chaucer: Canterbury Tales
  14. Joseph Conrad: Nostromo. A Tale of the Seaboard
  15. Dante Alighieri: De goddelijke komedie
  16. Charles Dickens: Great Expectations
  17. Denis Diderot: Jacques le fataliste et son maître
  18. Alfred Döblin: Berlin Alexanderplatz
  19. Fyodor Dostoyevsky: Crime and Punishment
  20. Fyodor Dostoyevsky: The Idiot
  21. Fyodor Dostoyevsky: The Possessed
  22. Fyodor Dostoyevsky: De gebroeders Karamazow
  23. George Eliot: Middlemarch
  24. Ralph Ellison: Invisible Man
  25. Euripides: Medeia
  26. William Faulkner: The Sound and the Fury
  27. William Faulkner: Absalom, Absalom
  28. Gustave Flaubert: Madame Bovary
  29. Gustave Flaubert: L'Éducation sentimentale
  30. Federico Garcia Lorca: Gypsy Ballads
  31. Gabriel García Márquez: Cent jaroj da soleco
  32. Gabriel Garcia Marquez: Love in the Time of Cholera
  33. The Epic of Gilgamesh
  34. Johann Wolfgang von Goethe: Faust
  35. Nikolaj Gogol: Dode zielen
  36. Günter Grass: Die Blechtrommel
  37. Joao Guimaraes Rosa: The Devil to Pay in the Backlands
  38. Knut Hamsun: Hunger
  39. Ernest Hemingway: The Old Man and the Sea
  40. Homeros: Ilias
  41. Homeros: Odysseia
  42. Henrik Ibsen: A Doll's House
  43. The Book of Job
  44. James Joyce: Ulysses
  45. Franz Kafka: Geschichte
  46. Franz Kafka: Der Process
  47. Franz Kafka: Das Schloß
  48. Kalidasa: The Recognition of Sakuntala
  49. Yasunari Kawabata: The Sound of the Mountain
  50. Nikos Kazantzakis: Alexis Sorbas
  51. D.H. Lawrence: Sons and Lovers
  52. Halldor K Laxness: Independent People
  53. Giacomo Leopardi: Selected Poems
  54. Doris Lessing: The Golden Notebook
  55. Astrid Lindgren: Pippi Longstocking
  56. Lu Xun: Diary of a Madman and Other Stories
  57. Mahabharata
  58. Nagib Machfus: Die Kinder unseres Viertels
  59. Thomas Mann: Buddenbrooks. Verfall einer Familie
  60. Thomas Mann: Der Zauberberg
  61. Herman Melville: Moby Dick
  62. Michel de Montaigne: Essais
  63. Elsa Morante: History
  64. Toni Morrison: Beloved
  65. Murasaki Shikibu: The Tale of Genji
  66. Robert Musil: Der Mann ohne Eigenschaften
  67. Vladimir Nabokov: Lolita
  68. Njal's Saga
  69. George Orwell: 1984
  70. Ovidius: Metamorphosen
  71. Fernando Pessoa: Das Buch der Unruhe
  72. Edgar Allen Poe: The Fall of the House of Usher
  73. Marcel Proust: Swann's kant op
  74. Francois Rabelais: Gargantua and Pantagruel
  75. Juan Rulfo: Pedro Paramo
  76. Jalalu'l-Din Rumi: The Mathnawi
  77. Salman Rushdie: Midnight's Children
  78. Saadi: De rozentuin
  79. Tayeb Salih: A Season of Migration to the North
  80. José Saramago: Stad der blinden
  81. William Shakespeare: Hamlet
  82. William Shakespeare: King Lear
  83. William Shakespeare: Othello
  84. Sofokles: Oidipous
  85. Stendhal: Le Rouge et le Noir
  86. Laurence Sterne: The Life and Opinions of Tristram Shandy, Gentleman
  87. Italo Svevo: Zeno's Conscience
  88. Jonathan Swift: Gulliver's Travels
  89. Leo Tolstoy: War and Peace
  90. Leo Tolstoj: Anna Karenina
  91. Lev Tolstoj: De dood van Ivan Iljitsj
  92. Anton Tsjechov: Verhalen
  93. Thousand and One Nights
  94. Mark Twain: The Adventures of Huckleberry Finn
  95. Valmiki Ramayana
  96. Vergilius: Aeneis
  97. Walt Whitman: Leaves of Grass
  98. Virginia Woolf: Mrs Dalloway
  99. Virginia Woolf: To the Lighthouse
  100. Marguerite Yourcenar: Mémoires d'Hadrien

Populaire posts van deze blog

A.F.Th. van der Heijden. Advocaat van de hanen. Querido, 2014 (1990).

Omdat ik deze zomer intensief Van der Heijdens feuilleton President Tsaar op Obama Beach volgde, las ik parallel daaraan ook sommig ouder werk terug: vaak slechts voor een deel, omdat ik me iets herinnerde bij het lezen van het feuilleton, maar sommige boeken heb ik uiteindelijk voor een zo groot deel nagelezen dat ze uiteindelijk ook wel in dit logboekje terecht zullen komen.

Advocaat van de hanen is waarschijnlijk Van der Heijdens meestgelezen boek, omdat het relatief zelfstandig staat van de rest van de cyclus én omdat het ongeveer de structuur heeft van een thriller. Het is allemaal relatief: er wordt eigenlijk onderhuids behoorlijk veel verwezen naar de rest van Van der Heijdens werk, en voor een thriller is het nu ook weer niet zo heel spannend. Hoe de betrokkenheid van Ernst Quispel bij de moord op Kiliaan Noppen precies is, is weliswaar in het begin niet heel erg duidelijk, maar ook geen groot mysterie; en de onthulling van wie nu precies de echte moordenaar is, komt als een so…

Remco Campert. Compact. Amsterdam: Van Oorschot, 2016.

Nu Simon Carmiggelt, Annie M.G. Schmidt en Margo Minco aan de beurt waren geweest, mocht Remco Campert niet ontbreken in de serie Gedundrukt van Van Oorschot, waarin ieder jaar kennelijk een 'meester van de korte baan' wordt geëerd.

Helaas is de selectie, op verzoek van Campert gemaakt door zijn biograaf Mirjam van Hengel, nogal braaf uitgevallen. In de drie afdelingen, met gedichten, verhalen en columns, overheerst een licht melancholische toon en wordt vooral veel autobiografisch of quasi-autobiografisch teruggekeken op des schrijvers jonge jaren. (Althans, er gaat nogal veel over die jonge jaren. In technische zin wordt er natuurlijk niet altijd teruggekeken, omdat sommig werk in die jonge jaren geschreven is.) Er zijn verhaaltjes en gedichtjes over de kindertijd, over de jonge jaren, als jonge student.

Misschien is het omdat Van Hengel met haar onderzoek voor haar eigen boek vooral die periode heeft afgedekt en dus dat deel van het oeuvre goed kent, maar mij ging het op ze…

Leïla Slimani. Chanson douce. Paris: Gallimard, 2015

Gaan Parijse romans de afgelopen decennia inderdaad allemaal over eenzaamheid? Over mensen die verloren lopen in de grote stad? Die langzaam maar zeker in hun eigen wereldje geraken, omringd door miljoenen anderen?

Dan heeft Leïla Slimani dé Franse roman geschreven, een van de mooiste die er in ieder geval in de afgelopen tijd verschenen is. Chanson douce begint met de gevolgen van een vreselijke moordpartij, waarna de spanning zich in 200 pagina's gaandeweg opbouwt. We volgen een echtpaar, Myriam en Paul, die een kinderjuffrouw in dienst nemen als Myriam aan haar juridische carrière wil bouwen. De kinderjuffrouw (of oppas, hoe noem je dat, nounou), Louise, blijkt perfect: ze maakt het huis perfect schoon en de kinderen zijn dol op haar. Myriam en Paul nemen haar zelfs mee op vakantie, naar Griekenland.

Het zijn de ingrediënten voor een horrorverhaal, zij het dat de ware horror meteen komt. Ik neem ook aan dat je hier een succesvolle film van kunt maken, want er gebeurt van alles …